Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Gästblogg: Att lyssna på och involvera sin personal

Margareta Lundgren är avdelningschef på Städenheten i Piteå kommun som blev utsedd till en av Sveriges bästa arbetsplatser 2013 i kategorin medelstora organisationer. Här gästbloggar Margareta om hur Städenheten arbetar med att lyssna på och involvera sin personal för att skapa en arbetsplatskultur präglad av hög delaktighet. Städenheten är sedan 2009 en fristående självstyrande resultatenhet som ingår i koncernen Piteå Kommun, som är Piteås största arbetsgivare med 3 600 medarbetare. Städenheten har 100 anställda – samtliga kvinnor. 

De senaste två veckorna har varit helt lysande! Medarbetar/utvecklingssamtalen är i gång för fullt och det är otroligt berikande. Tänk vilken privilegium det är att ha betalt för att samtala med fantastiska människor som delar med sig av stort som smått!

I övrigt så har hösten kommit och det är hög tid för att ta bort sommarblommorna och förbereda vinterns intågande.

Det slår mig när jag arbetar i trädgården att vår personal är lite grann som blommor… de behöver näring för att utvecklas, växa och överleva!

Därför har vi vänt på pyramiden och placerat cheferna längst ner i den meningen att de ska stötta och ge personalen den näring de behöver. På så sätt ökar förutsättnigen för städarna att kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt, göra kunderna nöjda och minska risken att själva bli skadade eller sjuka.

Städsektorn och städarbetet beskrivs alltför ofta i negativa ordalag, stress, låga löner, dåliga arbetsvillkor, låg status, tidiga penisonsavgångar och höga sjuktal. Det var lite så det såg ut hos oss tidigare. Vi hade Piteå Kommuns högsta sjuktal. Vi var inne i en negativ utveckling där allt fler blev sjuka, det fanns ingen energi och ingen arbetsglädje.

Att bedriva en verksamhet där man tar in friska människor på ena sidan för att sen slänga ut dem i sjukskrivning eller med sjukersättning på andra sidan kändes osunt!

Vi hade under flera år målmedvetet satsat på personalens fysiska arbetsmiljö. De hade tillgång till ergonomisk utrustning och hjälpmedel, var välutbildade inom yrket och duktiga på att använda maskiner. Det fanns möjligheter till träning och annan friskvård både på jobbet och på fritiden – men ingen förbättring!

Frustrationen var stor, vad ska vi göra, hur ska vi göra? Vi började med brainstorming och omvärldsbevakning. Vi kontaktade arbetsplatser över hela Sverige, där de hade hög frisknärvaro och låga sjuktal. En gemensam nämnare för dessa var delaktighet och påverkansmöjlighet.

Kan man verkligen vända en negativ sjukskrivningstrend genom ökad delaktighet och påverkansmöjlighet? Helt enkelt genom att lyssna på och involvera sina medarbetare?

Vi samlade alla städare till workshops där de kom fram till; hur de ville vara delaktiga, hur de ville vara med och påverka, hur de ville få information och hur de ville ge information och hur de ville bli lyssnade på.

Utifrån resultaten från dessa workshops har vi tillsammans och i delaktighet engagerat oss i att bygga en utmärkt arbetsplats med en arbetsplatskultur som gör att duktiga medarbetare kan och vill vara kvar hos oss samt att nya söker sig in. En kultur där man litar på och trivs med människor man arbetar för och med, där man känner stolthet och glädje för det man gör!

 

Hur gör vi då när vi lyssnar och på vilket sätt involverar vi vår personal?

Det är i samtal vi skapar vår verklighet. Det är genom att lyssna på våra medarbetare vi når framgång i utvecklings/ förbättringsarbetet. Ett av de viktigaste utvecklingsområdena för oss de senaste fem åren har handlat om hur vi kan bli bättre på att involvera och delaktiggöra personalen. Inte bara prata med dem, utan att verkligen delaktiggöra dem i processen att skapa en riktigt bra arbetsplats, där de ombeds bidra med sina beskrivningar av vad de är oroliga o bekymrade över, vad de tycker fungerar bra, samt vad de önskar och hoppas på ska hända för att de ska må bra. Vi talar inte om för medarbetarna vad de ska göra, vi lyssnar och kan i delaktighet formulera våra mål och vad som är krav för att nå en lägsta acceptabel nivå. Gemensamt har vi arbetat fram en gemensam värdegrund, ett arbete som alla städare har varit involverade i.

Skillnaden mellan att bara höra och vilja lyssna är faktiskt också ett val, som innebär konsekvenser för våra liv. Lyssnande är en konst, och är faktiskt mer ansträngande än att bara höra. Att höra är ju egentligen inte mer än en fysisk reaktion – en ljudvåg som slår emot trumhinnan. Att verkligen lyssna, är att vara nyfiken, att välja vilja veta mer och vara beredd att ta tag i de utvecklingsområden som kommer fram.

Vårt arbete har gett resultat, vi har sänkt våra sjuktal från 14 % 2009 till nuvarande 5 %. Ekonomiskt går det också bra och eftersom vi får behålla 50 % av överskottet (ovanligt i offentlig sektor) så kan vi också göra långsiktiga planeringar. Städarna har blivit otroligt kostnadsmedvetna eftersom de är delaktiga i hur pengarna ska användas.

I samarbete med Great Place to Work har vi utvärderat vår verksamhet och fått besannat att vi är på rätt väg. Här är några axplock från svaren i den enkät som städarna fick besvara:

  • Medarbetarna ges mycket ansvar 94%
  • Mitt arbete är meningsfullt - det är inte "bara ett jobb" 93%
  • Jag är stolt över att berätta för andra var jag arbetar 93%
  • Här ser medarbetarna fram emot att komma till jobbet 88%

 

Men det centrala och det som verkligen gör skillnad är inte att skapa komplexa dokument, formulär, listor och manualer – det är vad man faktiskt gör!

Det här är lite om vårt arbete med att bli den bästa arbetsplatsen; ett riktigt Great Place to Work.

Tack för oss och lycka till med ert arbete alla duktiga, engagerade och målmedvetna chefer, ledare och medarbetare runt om i Sverige!

 

 

Städenheten är sedan 2009 en fristående självstyrande resultatenhet som ingår i koncernen Piteå Kommun, som är Piteås största arbetsgivare med 3 600 medarbetare. Städenheten har 100 anställda – samtliga kvinnor. En årsbudget på drygt 36 miljoner. Enheten har totalt resultatansvar för ekonomi, verksamhet och personal och redovisar till politisk nämnd.

Uppdrag från politiken är att Förhindra smittspridning och säkerställa arbetsmiljön så att ingen ska bli sjuk eller få symptom av att vistas i de lokaler som städas av städenheten. I uppdraget ingår också att underhålla och vårda lokalerna och dess ytskikt så att dessa ska få en ökad livslängd.

 



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC