Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

9 insikter om kultur och varumärken

I måndags ägnades ledarskapskonferensen Inspirerande Måndag åt förhållandet mellan arbetsplatskultur och varumärke – två affärsområden som blir allt svårare att skilja åt i en digital och social värld. Ledare och experter från flera framgångsrika arbetsgivarna delade med sig av tips och erfarenheter. Från scenen hade jag förmånen att få leda 200 deltagare genom en intensiv och lärorik dag.

Här är 9 highlights som jag gillar:

  1. Att jobba på sin arbetsplatskultur handlar egentligen om att använda sunt förnuft och göra det man faktiskt säger att man ska göra konstaterar Hiltis VD Aksel Ringvold.

  2. Framgångsreceptet ”1 % regeln” är underskattad – om vi förbättrar 1 % på alla delar så uppnås stora resultat. Inspirationskällan är brittiska cykellandslaget Sky Team.

  3. Gällande kommunikation, branding och arbetsgivarerbjudande: ”Omslagspappret är en del av presenten” – med andra ord hur vi kommunicerar, hur vi förpackar något, är en del av själva erbjudandet. Många yngre organisationer är duktigare på detta.

  4. Skapar du arbetsglädje och styr den positiva energin som uppstår så kommer resultaten. Utan energistyrningen faller det dock.

  5. Vi har synliga och dolda värderingar och de dolda är oändligt mycket svårare att jobba med. Efter en dragning om missbruk och droger av bästa Sarah Lindroth, lämnades ingen oberörd. En kraftig majoritet av våra organisationer väljer att ducka för utmaningen med missbruk och lever därmed inte sina värderingar.

  6. Lyssna är gratis och lyssnar man tillräckligt så ser man alla de avtagsvägar som Facit, Kodak, Nokia mfl. missade. Stanna upp och lyssna.

  7. VD:arna hos topplacerarna i Great Place to Work menar att tydliga mål kopplade till affären är startpunkten för att bli bästa arbetsplatsen. Efter det är rekryteringen avgörande.

  8. ”Get the stinky fish up on the table” – Navigios VD Fredrik Hemviken vill få upp allt på bordet. Signaler från chefer om att medarbetare inte mår bra ska adresseras inom 24 timmar.

  9. Enkelhet funkar – Blocket bevisar detta med 780 miljoner och 54% vinstmarginal och detta med enkelhet som just en av deras huvudsakliga värderingar.


På Twitter hashtagen #AntMan2014 rapporterades fler spaningar under dagen.

Stay curious!

 


  

Tommie Cau är en passionerad strateg fokuserad på kommunikation och HR. Tommie jobbar som rådgivare inom digital corporate communication på Comprend. Är grundare av SIME HR Summit. Gillar att utforska, inspirera och utveckla. Föreläser, modererar och workshopar. Älskar kaffe och mobilkameran. Tror på kriget om idéerna

Email: tommie.cau@comprend.com



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC