Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Certifiera din organisation med Great Place to Work

Investera i din organisations framtid. Certifiera dig genom Great Place to Work och få en anledning att fira, samtidigt som du attraherar fler kandidater och behåller dina befintliga talanger.

Att bli  ett Great Place to Work, att certifiera sig, gynnar din organisation på många sätt. Innan pandemin pratade vi ofta om att en certifierad organisation har bättre lönsamhet än andra organisationer men vi ser nu också att dessa organisationer har klarat sig bättre genom krisen än övriga. De certifierade står på en starkare grund byggd av och med engagerade medarbetare som tillsammans gör sitt bästa för att gå starkare och bättre genom krisen. Att certifiera sig är på så vis viktigare än någonsin.

Här har vi samlat de 4 främsta fördelarna med att certifiera sig år 2021.

1. Det bästa tillfället att ta reda på vad dina medarbetare tänker 

Då många arbetar på distans eller under nya förutsättningar på kontoren är det viktigare än någonsin att känna att man som medarbetare får komma till tals och kan göra sig hörd. Som ledare är det viktigt att hörsamma detta behov och att göra det på ett mätbart och trovärdigt sätt som gynnar både medarbetare och verksamhet.

Det bästa sättet att komma närmare vad dina medarbetare tycker, tänker och känner är genom vår Trust Index™-undersökning.

Att inte lyssna på dina medarbetare kan bli kostsamt:

* Du förlorar viktiga insikter om vad som betyder mest för dem just nu
* Du tappar fokus på hur deras behov har förändrats under krisen
* Du riskerar att förlora stora talanger till andra arbetsgivare som bättre kan tillgodose deras behov och önskemål

Genom att låta medarbetare dela erfarenheter och ställa frågor bidrar du som ledare till både ägandeskap och inflytande under förändring, vilket på sikt bidrar till minskad stress och rädsla hos medarbetare.

Samtidigt bidrar Trust Index™ till värdefull data och lösningar för att hantera förändring. Det är medarbetarna som står för de bästa idéerna och som har kraften att förbättra både er organisation och er kultur.

2. Certifiering visar att ni prioriterar era medarbetare

Tyvärr finns det många organisationer som säger att de prioriterar sina medarbetare, oavsett om de genomför åtgärder som faktiskt bevisar det eller inte. Så hur är det möjligt för arbetssökande och kunder att veta vilka arbetsgivare som bryr sig, på riktigt, om sina anställda?

Genom certifiering. Den går nämligen inte att fejka. Den bygger inte på hörsägen utan är ett bevis byggt på både kvalitativ och kvantitativ data. Great Place to Work-certifieringen visar arbetssökande att ni konstant jobbar på att utveckla hela medarbetarupplevelsen, och att ni skapar och bibehåller en hög tillit inom företagskulturen.

Exempel: Så visade Hilton sina medarbetare att de var prioriterade

Hotellkedjan Hilton, utsedd till Världens Bästa Arbetsplats 2020 och Great Place to Work-certifierad, drabbades hårt av covid-19-krisen. Bland annat fick de säga upp 22 procent av personalstyrkan, förlänga permitteringar, minska arbetstiden och sänka lönerna, och vd Chris Nassetta tillsammans med andra höga chefer slutade att ta ut egen lön.

För att stötta de permitterade medarbetare internationellt skapade Hilton ett samarbete med andra ledande företag som satt i samma sits.

Det världsomspännande initiativet möjliggjorde kontakt mellan Hilton-anställda i behov, och miljontals kortsiktiga jobb som skapats på grund av covid-19-krisen. Samarbeten startades med bland  andra Albertsons, Amazon, CVS, Lidl, Wegmans och Walgreens. I september 2020 hade tusentals medarbetare fått tillfälliga jobb runt om i världen.

“Kraften i vårt företag har alltid funnits i kulturen, som stöttar medarbetare och som erbjuder gästfrihet till våra gäster”, sade Chris Nassetta, “Vi kommer att fortsätta att hålla den  kraften levande, och när världen börjar resa igen ska vi välkomna dem tillbaka.”

Precis som Hilton-medarbetare berättat i sina undersökningar fortsätter deras företag att bry sig om dem. Därför kommer de också vara redo att hjälpa Hilton komma tillbaka efter krisen.

3. Certifiering skapar tillit, kamratskap och stolthet när det behövs som mest

I de här tiderna letar vi alla efter något att fira och vara stolta över. Genom att certifiera din verksamhet skapar du goda nyheter till hela organisationen som verkligen är värda att firas (digitalt, såklart).

Här kommer några exempel på hur ni kan fira er certifiering

Ge bort tid

Balansen mellan jobb och privatliv har aldrig varit viktigare (eller svårare, för vissa) att bibehålla. Säg “tack” genom att erbjuda medarbetare extra tid för att pausa, vila och ta in vad de åstadkommit som lett till certifieringen.

Vissa arbetsplatser väljer att stänga ner tidigt på dagen när de ska utannonsera sin certifiering, du kan även gå längre och erbjuda alla förkortad arbetstid under den vecka som ni berättar om certifieringen.

Överraska

När ni ska annonsera certifieringen, överraska medarbetare som kommer till kontoret eller när  de går med i ett stort möte. Om  ni har ett digitalt möte, skapa egna bakgrunder att använda  i Zoom eller Teams.

Dela med er av utvald, särskilt glad data från undersökningen som ni kan vara stolt över.

Skicka paket och pynta

Skicka hem ett wellness-paket, eller ett annat företagspaket, till medarbetare. Om och när ni återgår till att jobba på plats igen, dekorera skrivborden och glöm inte att visa upp Great Place to Work™-stickers på dekorationerna. Skriv ut ert diplom och rama in i receptionen, inred med våra röda sittpuffar och blås upp Great Place to Work™-ballonger. Allt går att beställa från vår webbshop: 

https://gptw.produktmedia.nu/


4. Certifieringen visar att du bryr dig

Människor väljer att följa ledare, särskilt genom tuffa tider, eftersom de känner att de kan lita på dem och att deras löften kommer att omsättas till konkret handling. De behöver, på riktigt, känna att deras ledare bryr sig om dem och deras framtid.

Genom en Great Place to Work-certifiering skickar du ett tydligt budskap till alla att du bryr dig om dina medarbetare, deras erfarenheter och deras välmående. Och när människor känner att de blir investerade i gör de sitt allra bästa.

Just exakt nu är den bästa tiden för att visa allt ni gör för att prioritera medarbetarna och sedan skrika ut det så att alla hör.

Ta första steget mot certifiering

Är ni 10 eller fler medarbetare i er organisation? Är du stolt över kulturen? Då kan ni vara nästa företag som blir Great Place to Work™-certifierade.


 

 



© Great Place To Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC