Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Krönika: Galan för Sveriges Bästa Arbetsplatser är en vitamininjektion i organisationens själ

Som ni vet är jag ny som vd på Great Place To Work. Och snart är det dags för mig, att i rollen som vd, gå på galan för Sveriges Bästa Arbetsplatser 2023.

55 organisationer, från norr till söder, ska hyllas för de insatser de har gjort när det kommer till att bygga framgångsrika kulturer som driver engagemang och resultat.

Men det är inte min första gång på galan. Innan jag började på Great Place To Work har jag varit kund i tre olika organisationer och själv aktivt arbetat med Trust Index-metoden och med medarbetarengagemang. 

Jag vet vad dessa 55 organisationer känner så här några dagar innan galan och jag vet också vilken glädje och stolthet som fullkomligt kommer att explodera när vi alla ses på Berns den 23 mars. 

Resan mot att utses till en av Sveriges bästa arbetsplatser är för många lång. Och den har börjat med något som, för många ledare, har känts nervöst. En medarbetarundersökning.  

Utan bortförklaringar och utan krusiduller

Att som chef utvärderas av sina medarbetare är något som jag ser på med skräckblandad förtjusning.  Utvärdering ger svar, svart på vitt, vad medarbetarna faktiskt tycker. Utan bortförklaringar, utan krusiduller.

Det krävs mod att bli utvärderad. Det krävs självrannsakan att se och arbeta med resultatet. Och som chef och ledare behöver vi vara modiga. Vi behöver "face the facts, without losing faith". Det är vårt ansvar att skapa resultat. Och vägen till resultat går genom medarbetarengagemanget. För utan spaning, ingen aning.

För mig, som kund, var det viktigt att känna att jag kunde luta mig mot fakta, erfarenhet och validitet i detta arbete. Att veta att 20 miljoner medarbetare runt om i världen varje år gjorde samma undersökning som vi kändes tryggt. Att veta att tusentals företag aktivt arbetar med medarbetarengagemanget gjorde att jag kände att jag var del av en viktig rörelse. Och att veta att Great Place to Works metod har validerats flertalet gånger av både välkända amerikanska universitet och av Forbes gjorde mig stark.

Och nu vet jag av egen erfarenhet att metoden verkligen ger resultat. 

Galan - en vitamininjektion rakt in i organisationens själ

För några år sedan arbetade jag på ett företag som kom in på svenska topplistan 5 år i rad. Hela ledningsgruppen gick på galan, varje år. När vi firade, var det som en vitamininjektion rakt in i företagets själ. Galan blev belöningen för oss chefer och ledare att fortsätta att kämpa med medarbetarengagemanget - en upplevelse som präglat min syn på chefskap och som jag återkommande tänkt tillbaka på, speciellt vid jobbiga tider och svåra beslut. Och firandet för personalen var en karamell som gick att suga på länge. Att bjuda med några av alla de medarbetare som var anledningen till vår ranking förstärkte gemenskapen och stoltheten i bolaget.

Men alla kommer inte på topplistan

Så är det, alla kan inte vara bäst i Sverige, konkurrensen är hård. Det finns 400 000 förtag i Sverige med mer än en anställd. Men bara 55 organisationen hamnar på listan.

Det betyder inte att loppet är kört för alla andra. Det finns otroligt många bra chefer och ledare runt om i Sverige. Och alla organisationer kan arbeta med medarbetarengagemanget. Och att arbeta upp engagemanget i en organisation kräver ett systematiskt och konsekvent arbete med siktet inställt på målet och firande längs vägen. Det ser vi, återigen, på listan. Förra året hade vi 24 nykomlingar på listan. Hur många det är i år får jag återkomma till nästa vecka... Med det menar jag att ett konsekvent arbete lönar sig. Så fortsätt kämpa om du inte är en av årets 55 vinnare. Vi kanske ses på listan och galan nästa år? 

Varför ska vi arbeta med medarbetarengagemang?

Är ni fortfarande tveksamma kring om medarbetarengagemang är viktigt?

Vad för det för konsekvenser för er verksamhet om era medarbetare är oengagerade eller "luke warm? Lek med tanken!

Hur påverkar det er innovationskraft, kundservice, försäljning? Hur påverkar det er kreativitet, förmåga att tänka nytt? Hur påverkar det ert varumärke och hur påverkar det er förmåga att behålla rätt medarbetare?

 



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC