Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Key Solutions: Så lyckas vi med vår Employer Branding - GPTW

Excellence Awards är en ny hedersutmärkelse från Great Place to Work. Utmärkelsen tilldelas en organisation som utmärkt sig under året inom ett visst område. Inom kategorin Employer Branding uppmärksammas nu Key Solutions för deras framstående arbete med att bygga ett arbetsgivarvarumärke som kännetecknas av tillit, stolthet och kamratskap.

Key Solutions har certifierats som ett Great Place to Work nio år i rad och utsågs i fjol till Europas fjärde bästa arbetsplats. Det blir först med att motta hedersutmärkelsen Excellence Awards.

I samband med utnämningen har vi pratat med Sophie Sörkvist, Project Manager på Key Solutions. 

Grattis, ni är mottagare av Excellence award inom Employer Branding. Excellence award tilldelas en organisation som särskilt utmärkt sig inom ett visst område. Vad betyder det för er att bli tilldelade detta inom employer branding?   

Det betyder jättemycket för oss att vi blir tilldelade denna fina utmärkelse. Vi tackar ödmjukast och för oss blir det ännu ett kvitto på det hårda arbete vi lägger ner i just Employer Branding med stort fokus på vår medarbetartrivsel.

Hur arbetar ni med employer branding inom Key Solutions?

Våra medarbetare är och kommer alltid vara vår högsta prioritet. Det är dom som gör Key Solutions till den arbetsplats vi är. Vad vi gör är att vi lägger ner stora resurser på kompetens- och vidareutveckling internt på företaget. För oss innebär det att alla ledande positioner på Key Solutions är internrekryterade. På så vis har vi en företagskultur som består och ledare som verkligen ser vikten av utveckling och det hårda jobb man lägger ner för att nå sitt mål. Vi erbjuder våra coacher generösa förmåner i allt från materiella ting, hjälp med hemmasysslor för att kunna komma hem och fokusera på vila, till utvecklingskonferenser och resor. 

Ett exempel på hur vi arbetar är våra morgonmöten, en dagsrutin vi aldrig missar. På varje morgonmöte går vi igenom gårdagens och veckans eloger och hyllar nämnvärda insatser. I våra största plattformar så som Instagram och Tiktok, där vi har tiotusentals följare, lyfter vi fram våra medarbetare som gjort extraordinära insatser, hårda som mjuka värden, och låter dem få skina.

Detta skapar en enorm stolthet och ett mervärde hos såväl våra medarbetare som deras omgivning.

Vad tror ni ligger bakom er framgång när det kommer till att göra Key Solutions till en så attraktiv arbetsgivare?

Efter många års erfarenhet inom vår bransch har vi lärt känna vår målgrupp och vilka behov som finns. Vi försöker att alltid ligga i framkant och ständigt förnya oss i takt med att samhället utvecklas och att saker moderniseras. Att vi kan erbjuda en arbetsplats med likasinnade individer som ständigt vill utvecklas, samtidigt som vi har väldigt kul på jobbet tror vi är nyckeln till varför så många söker sig till oss.

Ni är duktiga på att kommunicera ert arbetsgivarvarumärke i er externa kommunikation. Hur ser er strategi ut?

Det finns alltid en plan bakom allt vi kommunicerar och visar upp i sociala medier. Däremot är vi väldigt förändringsbenägna och nutidsorienterade när det behövs och kan därför väldigt enkelt ställa om. Här är det extremt viktigt att man vet hur man vill uppfattas externt och kan anpassa sin kommunikation därefter. Vårt marknadsteam är dagligen inne och uppdaterar och ser över olika kommunikationskanaler för att hålla oss uppdaterade på marknaden. På så vis ser vi trender och kan rikta oss till fler generationer.  

Stolta och engagerade medarbetare är A och O om man vill bygga ett start employer brand. Hur jobbar ni med dessa två parametrar?

Att vi har stolta och engagerade medarbetare är vi extremt tacksamma och glada för men vi kommer aldrig att ta det för givet. Det är en färskvara som hela tiden måste underhållas. Bakom varje medarbetare ligger det ett stort engagemang. Från din ansökan till din anställning, din första dag, din första vecka osv har du ett team bakom dig som vill se dig lyckas.

Om det här kommer automatiskt? Det ligger år av kulturbyggande bakom det. Som vi nämnde i frågan ovan så rekryteras alla våra ledande positioner internt vilket betyder att det har tagit lite tid för oss att växa men att vi har växt väldigt hållbart. Våra högsta säljcoacher och säljchefer har vart hos oss i många vilket gör dom till tydliga ledstjärnor för alla våra medarbetare.

Vad vi även jobbar med är att hålla oss uppdaterade med hur vår värld förändras. Vi är förändringsbenägna och ställer snabbt om när det behövs, vilket ett år av pandemi har visat ett tydligt kvitto på. Det ger en enorm trygghet och stolthet hos medarbetarna att tillsammans löser vi allt.

Ytterligare ett exempel är att ju större vi blir desto större möjlighet har vi att hjälpa andra. Under det senaste året har vi bland annat planterat fruktträdgårdar på ett barnhem, installerat solceller på ett mödrahem i Rio de Janeiro för att de ska kunna studera på kvällarna, ägnat en hel vecka åt att belysa psykisk ohälsa och då även donera pengar till organisationer samt mycket mer. Allt detta är en stor stolthet för oss och självklart våra medarbetare, vi kan och vi gör det tillsammans.

Vad vill ni ge för råd till andra organisationer som vill bygga sitt employer brand?

Arbeta långsiktigt med en sund målbild, att bygga Employer branding är någonting som behöver ske över tid precis som bolagets varumärke eller annan typ av strategiskt arbete. Det finns ingen engångslösning utan det kräver ett engagemang i sin medarbetarkultur i kombination med extern kommunikation. Fokusera på vad ni är stolta över och vad era medarbetare är stolta över.



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC