Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Krönika: Vad är dina toaletter?

Ja, du läste rätt. 

Dagens krönika handlar om att leva som vi lär. Om det är något som krävs för att vi chefer ska lyckas med våra uppdrag är det att bygga tillit och trovärdighet hos våra medarbetare. Och för att vara trovärdiga som ledare behöver vi leva som vi lär.

Men vad betyder egentligen att leva som vi lär?

Mina barn är, som så många andra barn, aktiva inom den svenska idrottsrörelsen. Barn i tonåren testar gränser och utmanar vuxenvärlden på olika sätt. För min 16-åring var det för ett par år sedan ett problem med att tonåringarna använde ett fult språk i omklädningsrummen.  Efter ett antal incidenter av både fult språk och mobbningsbeteenden eskalerade frågan till klubbchefen.

”Nu får ni för helvete, jävlar i det, sluta svära!” sa klubbchefen när han talade till killarna. Konsekvensen blev att ingen tog honom på allvar. Klubbchefens trovärdighet försvann eftersom han inte levde som han lärde – i alla fall i denna fråga. Tonåringarna fortsatte med sitt beteende, vilket gjorde att flera av dem valde att byta klubb.

Vad är dina toaletter?

För många företag var pandemin prövande. Många företag fick korttidspermittera, säga upp, kämpa i riktigt hård motvind. På företaget där jag arbetade drabbades vi hårt.  Inställningen bland medarbetarna var att "står det inte i min arbetsbeskrivning gör jag det inte".  En onekligen prövande attityd i en tid av kris, när alla behöver sätta sig i företagsbåten och rädda det som räddas kan.

Vi kapade alla kostnader vi kunde för att ta oss igenom denna svåra period. Detta inkluderade också städtjänsterna av kontoret.

När jag reflekterade kring hur jag skulle kunna få alla medarbetare att göra det yttersta för att få oss att överleva krisen stod jag inför ett val. Jag kunde lägga städningen av kontoret på ett rullande schema bland personalen, jag kunde lägga det på en person eller så kunde jag ta det själv. Jag valde i slutändan att göra det själv, och att använda mig av situationen även i min interna kommunikation. Snacket hos personalen gick från att "Ska jag tvingas städa toaletterna" till att "Oj, vår vd gör verkligen allt för att vi ska klara oss, även att städa toaletterna".

Att jag personligen städade kontoret, inklusive toaletterna, sände ett starkt budskap. Jag kommunicerade att vi alla behövde göra vad som krävs för att företaget skulle överleva i kombination med att leva som jag lär.

Efter det försvann attityden "står det inte i min arbetsbeskrivning så gör jag det inte".

Så min fråga till dig, käre läsare är: Vad är dina toaletter?

Beteenden för framgång

I min förra krönika skrev jag om att lyckas som chef och att grunden inkluderar att förstå sitt uppdrag. För att kunna genomföra sitt uppdrag behöver vi så klart få med oss vår personal. 

Vilka beteenden behöver din organisation ha för att nå framgång?

Vad innebär detta i praktiken?

Och vilka beteenden vill du som chef uppmärksamma för att stärka rätt beteenden?

Och lever du själv som du lär?

Om ett beteende för framgång i din organisation är att komma i tid till möten. Kommer du själv i tid till möten?

Om ett beteende för framgång i din organisation är att fira varje affär in. Uppmärksammar ni varje affär in? Firar ni när ni nått försäljningsbudgeten?



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC