Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Så skapar du arbetsglädje på jobbet

I denna artikel får du ta del av vad forskningen säger om arbetsglädje samt 4 sätt att skapa arbetsglädje bland dina medarbetare.

81 936. Det är antalet timmar av våra liv som vi snitt lägger på att arbeta. Det enda vi lägger mer tid på är att sova. Att känna arbetsglädje är därför långt ifrån oviktigt, men tyvärr få förunnat. Enligt undersökningsgiganten Gallup känner sig nämligen hela 60 % känslomässigt distanserade när de är på jobbet och nästan en femtedel upplever sig vara direkt förtvivlade. (Jon Clifton, CEO Gallup 2022).

Föga förvånande är svag arbetsglädje inte bara negativt för den enskilde individen utan har även dålig inverkan på den dagliga verksamheten. Enligt vår ekonomiska jämförelse har organisationer med engagerade medarbetare hela 57 % högre vinst än organisationer som lider av brist på arbetsglädje. Vidare ser man att amerikanska bolag förlorar (i runda slängar) 500 miljarder USD årligen till följd av minskad produktivitet orsakad av låg arbetsglädje bland anställda.

Arbetsglädje

Det är dessvärre inte ”bara” låg produktivitet som blir eftergiften av en bristfällig arbetsglädje. Forskning visar att en svag arbetsglädje ökar risken för att förlora viktiga medarbetare och således onödiga kostnader för att anställa nya. Man ser dessutom ett tydligt samband mellan glädje och ett smidigt förhållningssätt – är man glad på jobbet tenderar man också att bli både mer kreativ och hjälpsam. Vidare resulterar hög arbetsglädje i ökad motståndskraft mot stress och motgångar i arbetet. (P. Duari och S. Sia, 2013).

Arbetsglädje på jobbet

Att arbetsglädje på jobbet har en enorm påverkan på organisationens framgång är därmed inte något nytt under solen, men trots detta något få organisationer lyckas med. Den amerikanske entreprenören Autumn Manning valde därför att djupdyka i ämnet och kunde efter studier på hundratals organisationer se att majoriteten av alla anställda faktiskt önskade att de var mer engagerade i de miljöer där de arbetade liksom i relationerna som de hade till sina kollegor. Lyckades organisationerna med att skapa genomgående arbetsglädje resulterade det i bättre utsikter för att man som organisation skulle få bättre kvalité på utfört arbete samt ökad lojalitet bland medarbetarna. (Autumn Manning, 2016).

Hur skapar man arbetsglädje hos sina medarbetare? 

I sin studie fann Autumn Mann följande nycklar för att skapa arbetsglädje i organisationen:

1. Social kontext

Relationer med sina kollegor – föga förvånande men än så viktigt för arbetsglädjen. Att ha en social trygghet på jobbet i form av goda relationer till kollegor och ett gott samarbetsklimat hade störst betydelse i jakten på att skapa hög grad av arbetsglädje.

2. Feedback – ingen vill underprestera!

Majoriteten av tillfrågade medarbetare uttryckte också att det finns ett större värde i att få kontinuerlig feedback i stället för att den schemaläggs och ges på specifika möten. Med andra ord – ju mer (och oftare), desto bättre. 

3. Delad glädje är dubbel glädje

I stället för att som enskild medarbetare få belöningar från ledningen vid goda insatser, föredrog medarbetare möjligheten att få dela sina framgångar med varandra. Detta genom system där man genom gåvor eller handlingar kunde visa uppskattning för varandra.

4. Pengar är inte allt

Även om monetära incitament självfallet kan ha positiv inverkan på den enskildes prestation, så visade studien att pengar hade lägst positiv påverkan på graden arbetsglädje i organisationen. Storleken på årsbonusen kan självfallet ha positiv inverkan, men det visade sig att det är betydligt viktigare att känna att man arbetar i hälsosam miljö med ett tydligt sammanhang och mening i sitt arbete.

(Autumn Manning, 2016).



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC