Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Krönika: Varför ska det vara så svårt?

Jag erkänner, jag är skomakarens barn. Trots att jag dagligen pratar med organisationer om hur viktigt det är att bygga engagemang har jag själv de senaste veckorna glömt bort att fokusera på en viktig sak i vår egen verksamhet. Jag har varit så inriktad på att kommunicera hur och vad vi ska göra för att anpassa oss till alla nya förutsättningar att jag glömt bort det viktigaste - varför.

Kanske var det just därför som Nancy Duartes rader i Harvard Business Review häromdagen gjorde intryck på mig:

When someone asks you to alter a behavior, your first question is why? Because you’re not going to try something new or hard unless you’re motivated to do so.
Your audience is no different. If they don’t know why a new action is necessary, they won’t be motivated to help you. They’ll continue with their current comfortable behaviors, thank you very much.

Communicators often overlook answering why for two key reasons:

• They assume explaining what and how is the fastest way to influence their audience.
• They think the answer to why is so self-evident it doesn’t need unpacking.

Den första punkten landade särskilt hos mig. Jag är snabb på att hitta lösningar och konkreta initiativ men missar ibland att ta tiden som behövs att grunda dem i varför med mina medarbetare. Men jag vet ju, innerst inne, att det tar längre tid att nå resultaten om inte varför landar in hos alla…

I den nya verklighet som råder nu, och med den begränsade kommunikation vi har med varandra i digitala kanaler, blir det ju både ännu viktigare och ännu svårare att synliggöra och kommunicera varför i alla de nya steg vi tar som organisationer.

Kräver genuint intresse och uthållighet

Att jobba med att ha varför i åtanke hela tiden är svårt och kräver ett genuint intresse och uthållighet, två egenskaper som jag tror de flesta företagsledare besitter. Värre kanske det är med vårt tålamod. Och då tänker jag främst på att ha tålamod med oss själva när vi misslyckas. För det kommer vi att göra i dessa tider där det inte finns något facit över rätt och fel. Men misstagen kommer att leda till framgång om våra medarbetare kan fokusera på varför vi testar oss fram.

Är du osäker på ditt varför och vad du ska svara om något frågar dig just varför då? Testa att fråga dig själv vad eller hur. Vad står på spel om vi gör det här? Hur skulle framtiden se ut om vi lyckades? När du har svar på dina vad och hur kan du möta dina medarbetare. I kommunikationen är det sedan viktigt att använda därför. Till exempel, vi måste ändra våra processer därför att…

Till nej-sägarna

Är du omgiven av skeptiker? Då kan det vara framgångsrikt att berätta om de alternativ som du har kasserat. Genom att berätta varför det inte är en bra idé att göra x eller y visar du dina medarbetare att du har övervägt och övergivit en rad alternativ innan du landat i denna lösning – så förstår de lättare just varför och du bygger motivation hos fler.



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC