Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Varför förtroende är avgörande för AI-framgång på arbetsplatsen

På dagens arbetsplatser är medarbetarna mer benägna att integrera verktyg för artificiell intelligens om organisationen prioriterar förtroende, transparens och öppen kommunikation.

Artificiell intelligens (AI) håller på att bli en oumbärlig del av den moderna arbetsplatsen. Den revolutionerar vårt sätt att arbeta och erbjuder betydande fördelar som effektivitet, automatisering med mera.

Många arbetstagare är dock osäkra på om AI kommer att hjälpa eller stjälpa deras jobb. 

En färsk Gallup-undersökning bland mer än 18 000 arbetstagare visade att 53 % av arbetstagarna säger att de inte känner sig förberedda på att arbeta med AI, medan bara tre av tio anser att AI kan vara till nytta för deras arbete. 

Eftersom företagsledare känner en ökad press att implementera AI är det avgörande att skapa förtroende och förståelse för hur AI påverkar deras arbetsflöden hos medarbetarna för att fullt ut kunna utnyttja dess potential i hela organisationen. 

Nya insikter från en global UKG-studie understryker en viktig insikt: Om organisationer prioriterar transparens kring AI:s påverkan på arbetsflöde och användning, säger tre av fyra medarbetare att de skulle acceptera och bli entusiastiska över att AI integreras i deras roller.

Förtroende är grunden för moderna arbetsplatser 

Michael C. Bush, VD för Great Place To Work, betonar den avgörande roll som AI har när det gäller att binda samman medarbetare och organisationer. Han menar att förtroende är mer än ett abstrakt begrepp, det är nödvändigt för att skapa en miljö där alla känner sig uppskattade och lyssnade på. 

Detsamma gäller för implementeringen av AI. 

"Om jag kunde skapa en bakgrund för världen just nu skulle jag stava ordet förtroende i versaler", säger Bush. "Det är vad diskussionen om AI och dynamiken på arbetsplatsen handlar om. Medarbetarna måste förstå hur AI påverkar deras arbetsflöden för att fullt ut kunna utnyttja dess potential, och denna förtroendekultur måste även omfatta förtroendet för AI-system." 

Företag som Adobe sticker ut bland Fortune 100 Best Companies to Work For tack vare sin medarbetarcentrerade inställning till AI. Adobe involverar aktivt medarbetarna i testningen av nya funktioner som drivs av Firefly, företagets familj av generativa AI-modeller. 

Innan betalanseringen av Firefly genomförde företaget en frivillig medarbetarsession om de etiska aspekterna av generativ AI, som lockade tusentals deltagare och visade på ett stort intresse bland medarbetarna och investeringar i frågor som rör ansvarsfull AI-innovation.

Adobe har också betonat sitt engagemang för transparens internt och i branschen på flera sätt, bland annat genom att grunda Content Authenticity Initiative för att bekämpa hotet från felaktig information genom att driva på införandet av Content Credentials - i princip en "näringsetikett" för digitalt innehåll. Dessutom inrättade företaget etiska principer för AI som ska vägleda en genomtänkt användning av AI i sina produkter, samt en etisk kommitté för AI och en granskningsnämnd som består av medarbetare med olika yrkesbakgrund och livserfarenhet. 

Företaget samarbetar också med branschledare, organisationer och beslutsfattare runt om i världen för att främja ansvarsfulla AI-regler för att bättre hantera AI-relaterade risker - såsom spridning av felaktig information, skadliga deepfakes och fördomar - för individer, organisationer och samhället. 

"Förtroende handlar om transparens, empati och tillförlitlighet", säger Allie K. Miller, tidigare global chef för maskininlärning för nystartade företag och riskkapital på AWS. "Och livslängd är inbyggt i förtroende." 

Att skapa en ram för öppenhet  

UKG har åtagit sig att göra AI tillgängligt för alla anställda på lång sikt. Företaget har infört en tvärfunktionell läroplan med nio utbildningsvägar och uppmuntrar alla anställda att delta i AI-utbildning. Denna satsning på utbildning syftar till att överbrygga klyftan mellan dem som redan känner till och utnyttjar AI och dem som riskerar att ersättas av AI. 

"Vi vill se till att alla våra medarbetare lär sig hur man använder de här verktygen och känner sig bekväma med dem", säger Hugo Sarrazin, Chief Product and Technology Officer på UKG. "Sedan kan de definiera sina egna AI-resor." 

Dessutom inrättade UKG en AI-styrgrupp med medlemmar från olika avdelningar och anordnade ett generativt AI-hackathon för hela företaget, där medarbetarna uppmuntrades att använda befintliga AI-verktyg för kreativa ändamål. Hackathonet fungerade som ett lärorikt tillfälle för medarbetarna att utforska och tillämpa AI i sina respektive roller, från HR till teknisk support. 

Avsikten är att utöka tillgången till AI utöver specialiserade grupper och göra den till en del av en kollektiv inlärnings- och innovationskultur inom organisationen.

En sådan inkluderande strategi betonar att AI kan stärka medarbetare i olika funktioner, bidra till att skapa förtroende för AI-system och sprida viktiga insikter om vilka användningsfall och applikationer som fungerar och vilka som inte gör det. 

För att stödja dessa initiativ skapade företaget en ny UKG Great Place To Work Hub, som utnyttjar AI för att vägleda HR-ledare om beteenden och bästa praxis för att skapa bra arbetsplatskulturer, integrerar decennier av riktmärken och Trust Index-undersökningsresultat med UKG Pro Human Capital Management (HCM) data. Genom en öppen dialog kring dessa insikter kan HR-cheferna på ett avgörande sätt forma arbetsplatskulturer som är förankrade i förtroende. 

"Det finns alla möjliga signaler inom en organisation", säger Sarrazin. "Om vi kan använda dessa data som underlag för beslutsfattande och samtidigt engagera våra medarbetare att vara en del av lösningen, kan vi göra fantastiska saker med dessa data." 

75 % av medarbetarna uppger att de skulle vara mer positiva till AI om deras företag var mer öppna med hur de använder AI, så ökad transparens och samarbete verkar vara vägen till ökat förtroende mellan medarbetarna och deras företag. 

"När medarbetarna litar på avsikterna bakom AI är de mer benägna att omfamna och samarbeta med den. Företagen på vår lista har arbetat mycket hårt för att ha en hög tillitsnivå hos sina anställda", säger Bush. "Förändringar kan göra människor rädda för det okända, men de kommer inte att få panik över sin arbetssäkerhet och ekonomiska trygghet om det redan finns en grund av förtroende. Istället kommer de att vilja lära sig mer.



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC