Föreställ dig att två företag i samma bransch publicerar en jobbannons för samma typ av tjänst. Ett av företagen är certifierade som ett Great Place to Work. Vilket företag tror du får flest ansökningar?
Employer branding är en av de viktigaste investeringarna ett företag kan göra i sin verksamhet. Inte bara för att det säkerställer att talangerna söker sig till dig – men för att de stannar och gör ett riktigt bra jobb.
Ett riktigt bra jobb som syns på sista raden.
Lönsamheten är högre på de företag där medarbetarna har det riktigt bra. 57 procent högre. Det visar vår ekonomiska analys där vi har jämfört företag som är med på listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser 2022 med resten av Sverige.
Varför är det så? Om man trivs på sin arbetsplats, känner sig sedd och hörd och dessutom tycker om sin ledare kommer innovation, engagemang och viljan att göra det där lilla extra på köpet.
Employer branding handlar därför inte bara om hur ditt företag framställs som arbetsgivare. Det handlar om hur företaget faktiskt är. Något som efter pandemin är viktigare än någonsin, både för de som redan arbetar där och de som är ute efter nästa utmaning eller steg i karriären.
INTERNT
• Sätter ord på vad som skapar engagemang
• Skapar stolthet
• Får medarbetare som ambassadörer
KPIs
• Bättre resultat i medarbetarundersökningen
• Delningar i sociala medier
• Lägre personalomsättning
• Högre lönsamhet
EXTERNT
• Kännedom
• Valbarhet
KPIs
• Resultat i externa mätningar
• Antal besökare på karriärsidan
• Klick och delningar på sociala medier
• Relevanta ansökningar
Vi rekommenderar att bygga er Employer Branding runt ett Employer Branding Proposition och ett tydligt Employer Value Proposition. Men vad står EVP för, egentligen? Så här definierar vi på Great Place to Work® begreppet Employer Value Proposition:
EMPLOYER
Den enklaste delen i ordet. De medarbetare som arbetar hos er, eller som ni vill ska börja arbeta hos er, helt enkelt.
VALUE
Ett EVP ska förmedla något av värde för mottagaren. Det gäller att försöka förflytta sig in i huvudet på målgruppen och förstå deras drömmar, utmaningar, preferenser, intressen. Kan ni möta dem i ert erbjudande - oavsett om det är framtida potentiella medarbetare eller nuvarande kollegor?
PROPOSITION
I er kommunikation ska det finnas ett erbjudande. Coola produkter eller varumärken räcker inte när ni pratar om er arbetsplats. Ni måste hitta det attraktiva i själva jobbet. Det kanske är tekniken, det kanske är resan, det kanske är ledarskapet, det kanske är kulturen. Hitta vad ni faktiskt erbjuder innan ni börjar kommunicera.
Ett bra budskap eller EVP ska också vara unikt för just er. Använd er av följande frågeställningar för att ringa in det som utmärker er arbetsplats.
LEDARSKAPET
Vad erbjuder ni som arbetsgivare när det gäller ledarskap?
MITT EGET ARBETE
Vad gör mig stolt som medarbetare? Hur kan jag utvecklas?
MINA KOLLEGOR
Vad erbjuder ni som arbetsgivare när det gäller gemenskap?
VAD KRÄVS AV MIG?
Vad krävs av mig för att utvecklas och prestera?
Besvara frågorna:
Är det sant?
Är det attraktivt?
Är det särskiljande?
Är det relevant?
Är det hållbart?
En bild säger mer än tusen ord, heter det. Kontentan är att det måste gå snabbt.
Med en Great Place to Work-certifiering visar du omedelbart och utan nonsens att er arbetsplats sticker ut vad gäller de viktiga sakerna. Och att Great Place to Work, världsledaren inom arbetsplatskultur, går i god för den.
Använd ert certifieringsemblem på webben, i annonser och i sociala medier och kombinera gärna emblemet med ert EVP.
Du blir certifierad som ett Great Place to Work genom att låta era befintliga medarbetare besvara en medarbetarundersökning och nå upp till en viss resultat. Läs mer här: Så blir du Great Place to Work-certifierad.