Expertblogg: 5 träffsäkra tips för Employer Branding 2018

Daniel Gelin, Alito People gästbloggar:

Employer Branding har gått från att vara okänt och otydligt, till att vara mer känt och otydligt. Idag är frågan inte om du ska jobba med Employer Branding, utan när och hur. Så hur kan du på ett listigt sätt få dina medarbetare att vilja stanna? Och hur kan du i bästa fall få draghjälp av de som redan finns hos dig, med målet att attrahera och rekrytera bra personer med relevant kompetens? Here we go.

1. Våga vara uppkäftig och lite obekväm

Vad händer om ni som företag inte marknadsför era produkter och tjänster? Jag tror att du, som de flesta, svarar att inte lika många kommer att köpa det ni har att erbjuda. Så vad händer om ni inte marknadsför er som attraktiv arbetsgivare? Mest troligt att inte lika många kandidater hör av sig när ni söker nya, slipade kollegor. Båda dessa scenarion kan vara förödande för er affär. Om du inte syns, så finns du inte. I tillägg kan följande kalkyl lyftas fram: En misslyckad rekrytering kostar ditt bolag närmare en miljon kronor. Tappar du en engagerad medarbetare som alltid levererar, är omtyckt och sitter med mängder av återkommande kunder: förstås ovärderligt då affärer är People to People, inte Business to Business. Men en grov estimering är den nämnda miljonen multiplicerat med minst 10.

2. Sätt upp ett benhårt mål med Employer Branding

Det finns inte något annat område inom din verksamhet där du börjar bygga strategier innan målet är satt. Eller? Måldefiniera: Ska ni vinna utmärkelser, hamna högt på en lista, öka antalet ansökningar till lediga tjänster med 30 %, eller boosta antalet följare i era sociala kanaler? När du satt målet kan ni börja tänka på strategier för att nå målen: kanaler, målgruppens beteenden och intressen, vilka budskap ni vill trycka på och vad du vill att målgruppen ska känna när de ”träffat” er. Tänk dig att du går på en bostadsvisning. Du känner in hur det skulle vara att bo där. Tänk på samma sätt med ditt Employer Branding-arbete: Vilken eftersmak ska en kandidat ha efter att ha gått ”på visning” hos er som arbetsgivare? Och vem hjälper dig på visningen? Självfallet de medarbetare som redan är på plats.

3. Jobba affärsnära

Med all sannolikhet har ditt bolag redan koll på sina kunder i form av köpbeteenden, kanaler, krav på er som leverantör och därigenom också förväntad kompetensnivå. Att jobba med Employer Branding är att jobba nära affären. Ta med sälj- och affärsutvecklingskollegorna i arbetet: Hur ser konkurrensen ut? Vad gör andra bra, men också mindre bra? Blir någon uppköpt, eller köper upp? Förvärv har en tendens att sätta igång en cirkus internt när kulturer ska slås samman vilket skapar oro. Går någon i konkurs, eller varslar? Med andra ord: vilka kan vi rekrytera från konkurrenterna? Vem vill din kund ha på andra sidan förhandlingsbordet? Ställ frågan till kunderna. Vi behöver förstå framtiden. Och vår affär. Först då når vi rätt nivå på vårt Employer Branding-arbete.

4. Tänk som ett marknadsteam

Marknad och kommunikation har fått mer plats i affären utifrån vetskapen om sociala mediers inverkan på hela säljcykeln. Men Employer Branding tenderar att ramla ur dessa sammanhang genom att vara för otydligt. Ta rygg på marknads- och kommunikationskollegorna. Att lyfta Employer Branding till en nivå där du noggrant definierar vart du ska och hur du ska mäta det, gör att du pratar samma språk som marknadskollegorna och större delen av den övriga organisationen. Det går att följa upp, sätta nyckeltal och visa på Return On Investment. Det är affärsmässigt. 

5. Högre syfte

Många har sagt det förr. Och jag säger det igen: Det är arbetstagarens marknad, inte arbetsgivarens. Dessutom ser vi fler och fler som sneglar mot en arbetsgivare som är en förlängning av de egna värderingarna. Hur kan du möta det? Vad är det ni står för? Prata inte bara marknad och försäljningssiffror. Prata även om på vilket sätt ni bidrar till att göra situationen bättre för andra människor med hjälp av ert företagande. Det räcker inte med att ni har en CSR-policy, ni behöver visa på case, på best practise, där ni faktiskt gjort livet enklare, bättre och/eller rikare för någon annan. För människor utanför organisationen eller för era anställda. Allra helst med hjälp av era produkter eller tjänster. De arbetsgivare som pratar om – och påvisar – bolagets högre syfte kommer vara de som står ut från mängden, även om produkterna och/eller tjänsterna påminner om konkurrenternas. Vad är ert högre syfte?

 

Om Daniel Gelin
Genom sitt eget bolag Alito People hjälper Daniel i sitt nuvarande uppdrag ett av Sveriges starkaste varumärken – Apoteket AB – med deras varumärkeskommunikation som

DANIEL PORTRAeTTarbetsgivare, deras Employer Brand. I uppdraget har Daniel hjälpt Apoteket att utveckla sitt Employer Value Proposition (EVP), satt en strategisk års- och aktivitetsplan för att nå Apotekets målsättningar, samt fört in fler digitala arbetssätt inom HR. Daniel har lång erfarenhet av Employer Branding-frågor, bland annat från revisions- och konsultbolaget Grant Thornton samt lastbilstillverkaren Scania.

Alito People sattes till världen genom passionen för och mixen av Employer Branding, search & headhunting och rekrytering. Alla områden gränsar över i varandra på ett finurligt sätt. Ett mycket starkt nätverk, expertisen inom sociala medier och stor erfarenhet av samtliga områden gör Alito People till en stark spelare när du behöver hitta kompetens som tar ditt företag till nästa nivå. Sluta leta – börja hitta, som Daniel brukar sammanfatta det. Alito People’s rekryteringsinriktning är positioner från mellanchef upp till ledningsnivå.

 



+46 8 562 00 480
© Great Place To Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC