Testkör ditt EVP

Ett EVP (Employer Value Proposition) blandas ofta ihop med värderingar, vision eller mission. Alla lika viktiga för att med hjälp av medarbetarnas engagemang nå framgångar. Men för ett EVP är det flera och mer specifika kriterier som gäller. Testkör enligt dessa fem kriterier innan du trycker på gasen:

1.       Är ditt EVP attraktivt?

De flesta tycker det är kul att få jobba med formuleringar som känns smarta, kul eller vassa. Men vi är inte alla vara kreativa och vassa skribenter. Ha lite självinsikt, och låt de som har ord som yrke formulera budskap som är attraktiva för målgruppen.

2.       Är ditt EVP sant?

Om ditt arbetsgivareerbjudande inte är förankrat hos dina medarbetare, kommer EVP:t att få motsatt effekt. Se till att du har ett bra verktyg på plats så att du aldrig behöver tveka om din erbjudande motsvarar den interna upplevelsen.

3.       Är ditt EVP särskiljande?

Det är svårt för ett arbetsgivarerbjudande att vara helt unikt. Om det är det, har du troligtvis kompromissat med antingen ”attraktivt”-kriteriet eller ”sant”-kriteriet.  Eller för all del ”relevant”-kriteriet. Så sträva inte efter ett helt unikt EVP. Däremot är det viktigt att det sticker ut bland din målgrupp eller i din bransch. Man ska kunna spåra ditt erbjudande tillbaka till er specifika kultur, er specifika verksamhet eller er specifika resa.

4.       Är ditt EVP relevant?

Har du någon gång suttit bredvid någon vid en middag som har varit framgångsrik, haft bra smak, åkt på spännande resor, och kommit ur diverse kriser. Och ändå haft tråkigt? I sådana fall har din bordsgranne med största sannolikhet glömt bort att reflektera över vad som intresserar just dig. Arbetsgivarkommunikation fungerar likadant. Det är lätt att bli så engagerad i sin egen berättelse att man glömmer bort mottagaren. Men för att ditt EVP ska funka, måste du känna din målgrupp. Är det som du berättar intressant för dem? Fyller du ett behov, svarar du på ett intresse, erbjuder du någonting som relaterar till något de drömmer om, eller bekymrar sig över?

5.       Är ditt EVP hållbart?

Formulera aldrig ett erbjudande som en nyhet! Ditt EVP ska hålla – för alla relevanta grupper, internt och externt. Och budskapen ska hålla över tid - med viss modifikation. Saker och ting förändras snabbt. I regel har ett EVP en livslängd på tre år. Därefter bör du kolla om det håller som det är, om du behöver ”tweak and turn” någonstans, eller formulera något helt nytt.



« Great Place to Work Blogg
© Great Place To Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC