Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
- Linkedin Insight
Targeting cookies
-Facebook Pixel

Vad driver engagemang på arbetsplatsen – och hur du gör för att få engagerade medarbetare

Engagerade medarbetare - detta driver dem

Vi har en alltför enkel syn på vad som motiverar människor att arbeta. Gamla föreställningar om att jakt på pengar och berömmelse är de viktigaste faktorerna lever kvar. Även om detta nog gäller för några är det långt ifrån sant för majoriteten av de miljontals människor som går till arbetet varje dag runtom i världen.

Dan Ariely, ledande beteendeekonom och professor vid Duke University, Harvard University & MIT, brukar använda liknelsen av bergsbestigare för att förklara vad som driver engagemang på jobbet. Om målet för en bergsbestigare bara vore att nå toppen av Mount Everest skulle de göra det en gång och sedan spendera resten av sin fritid på en sandstrand eller någon annanstans fri från skoskav, köldbett och överhängande risk för dödsfall. Men istället gör de om det. Gång på gång bestiger de nya berg.

Mening engagerar

 Det här säger oss att det finns andra saker som motiverar och engagerar oss än framgång.  Framsteg, till exempel.  Även här har Dan Ariely en liknelse. I den grekiska mytologin måste Sisyfos, som straff för att ha trotsat Zeus, knuffa upp en sten på bergstoppen och se den rulla ner igen – för alltid. Ett oengagerande arbete, som kanske hade känts mer inspirerande om det åtminstone varit nya berg (och dalar) han fått knuffa stenen uppför. Här börjar vi närma oss kärnan av vad som engagerar och motiverar oss: mening.

Mening och syfte kan vara olika för oss alla. Gemensamt är att vi vill känna att vi bidrar till någon slags utveckling. Att vi inte står och stampar på samma plats. För oss som människor handlar det om att hitta något vi tycker om och att göra det om och om igen - lite bättre varje gång.

Hur får vi människor att känna mening efter ett antal år på samma arbetsplats?

Som ledare är detta en viktig fråga – med flera viktiga svar.

Först måste du förstå vad mening verkligen innebär och betyder för oss människor. Är det, som vi var inne på tidigare, summan i lönekuvertet? Nej. Är det möjligheten att kunna träna på lunchen? Nej. Är det ett snyggt kontor eller den senaste tekniken? Också nej.

Mening vilar på två fundament som innebär att människan vill bli:

  1. Sedd, hörd och respekterad

För att få dina medarbetare att behålla engagemanget för sina arbetsuppgifter och fortsätta känna mening inför sina arbetsuppgifter handlar det om att få dem att känna sig sedda, hörda och respekterade. Att ignorera eller ta de som har valt din arbetsplats för givet är ett vanligt och kostsamt misstag många ledare tyvärr gör. Resultatet är medarbetare som inte mår bra och känner att de kämpar för något gott utan att få erkännande för det, vilket leder till att de till slut inte engagerar sig eller byter arbetsplats helt och hållet.

  1. Utmanad på rätt nivå

Kan du som ledare erbjuda dina medarbetare arbetsuppgifter som utmanar dem på rätt nivå kommer de att finna glädje och mening med att fortsätta anstränga sig just för att de känner att de med sin särskilda förmåga och kunskap kan lösa någon eller några av de utmaningar som din organisation står inför.

 Vi kan ta en ny liknelse. På 40-talet lanserades de första kakmixerna. Tillverkarna såg framför sig att dåtidens hemmafruar skulle bli glada över en produkt som nu förenklade deras arbeten i hemmen. Men kakmixerna blev en flopp. Varför, frågade sig tillverkarna. Var det fel på smaken? Nej, det färdiga resultatet var väldigt gott. Det visar sig att hemmafruarna tyckte att det var för enkelt. Det krävdes för lite engagemang från dem för att de skulle vilja servera kakan för sina gäster och säga att ”den här har jag bakat”. De kändes inte som deras egna. Så vad gjorde tillverkarna? De tog bort äggen och mjölken från färdigblandningen. Nu var hemmafruarna helt plötsligt tvungna att knäcka äggen, mäta upp mjölken och sedan vispa samman allting. Med resultatet att de kunde känna att kakan var något de själva skapat.

Som ledare kan du lära dig något av detta exempel. Genom att få dina medarbetare att känna sig inkluderade och få bidra till utveckling kommer de att känna större engagemang för sina arbetsuppgifter.  

Sammanfattningsvis är engagemang summan av en rad komponenter såsom mening, framsteg, utmaning, ägandeskap, identitet och stolthet. Om du som ledare kan skapa förutsättningar för dina medarbetare att känna detta kommer du märka att de både blir mer produktiva och lyckligare. Och vem vill inte det?



©2022 Great Place to Work® Institute Inc. All Rights Reserved.
made with by CIC