Adjust cookies
If you click on "Accept all cookies", you agree to the storage of cookies on your device in order to improve the navigation on the website, to analyze the use of the website and to support our marketing activities.
Essential cookeis
- Session cookies
Performance cookies
Functional cookies
- Google Maps
- YouTube
- SocialShare Buttons
Targeting cookies

Well at least we’ve tried…

Navigio har varit ett "Top 10" Great Place To Work senaste fyra åren. Att ta sig till den positionen, och behålla den, har varit både kul, mödosamt och svårt. VD Fredrik Hemviken delar med sig av framgångsrecept och erfarenheter från mindre lyckade schackdrag. Förhoppningen är att Navigios resa kan ge inspiration och leda till en diskussion kring hur man bygger en riktigt bra arbetsplats.

 

Små steg mot framgång

Vi går i år in på vårt femte år med Great Place To Work. Det har varit en resa som har lärt oss otroligt mycket. En av de viktigaste lärdomarna har varit att vi aldrig blir färdiga. Att utveckla en arbetsplats till en riktigt bra arbetsplats är en ständigt pågående process. En rätt svår process har det visat sig. Nya externa förutsättningar för bolaget och nya medarbetare påverkar hela tiden våra interna förutsättningar och ger oss nya utmaningar och möjligheter. Vi har tagit några steg varje år. Oftast några steg framåt, men ibland också bakåt. Samtidigt har vi alltid försök sträva efter vår vision; En arbetsplats där samtliga våra medarbetare kan trivas och utvecklas till sin fulla potential.

Jag tänkte kort dela med mig av våra två viktigaste framgångsfaktorer och försöka ge några konkreta exempel på saker vi tillsammans har gjort för att skapa ett bättre Navigio.


Höga ambitioner. Vår "workplace strategy"

På Navigio har vi otroligt ambitiösa medarbetare som får oss att ge det där lilla extra för att vi som bolag ska bli framgångsrika. Vi utmanas varje dag av våra medarbetare, men också våra kunder och de uppdrag som vi driver för dem.

Vi har samlat vår ambition och vår målsättning i en "workplace strategy". Den har med åren blivit en rätt snygg inbunden bok med bilder och beskrivningar. Här har vi försökt skildra vad vi gör och vad vi strävar efter att åstadkomma när det gäller vår arbetsplats. Vi har satt på pränt hur vi vill att vår arbetsplats ska vara och vad vi vill erbjuda våra medarbetare. Här finns kapitel som beskriver våra målsättningar, vår affärsplan, men framförallt hur vi vill jobba med humankapitalfrågorna. Stiliga processer och bilder beskriver vårt tänk kring introduktion och utveckling av medarbetare, karriärutveckling, kommunikation, hur vi firar och hur vi visar omtanke. Jag tror vi har fått ned det mesta i den här boken skulle jag tro.

Vi har aldrig riktigt lyckats nå upp till vår strategi, men det är vår avsikt och våra mål. Varje år visar medarbetarundersökningen att vi har brister. Samtidigt är jag helt säker på att vi varje år tar oss närmare. Så vår kära bok fungerar som en kompass och har hjälpt oss mycket. Alla borde verkligen ha en "workplace strategy". Har ni en?


Walking the talk – lättare sagt än gjort

Det räcker ju förstås inte med ett fint strategidokument för att åstadkomma förbättring. I början på vår tillväxtresa räckte det med vår passion och ett jäkla kundfokus för att bygga en fantastisk kultur. Men i takt med att organisationen blev större så behövde vi mer strategi, tänk och struktur. Under några år överarbetade vi det lite grann och sedan några år tillbaka jobbar vi mest med att försöka leverera "löftet" – eller "walking the talk" som vi säger på konsultspråk. Det känns som att den här pendeln kommer nog att gå fram och tillbaka under de kommande åren.

Tricket för oss har varit att varje år genomföra konkreta förbättringsaktiviteter. Att verkligen söka nya områden att förändra och aldrig ge upp i detta. Resultatet kommer nämligen ofta långt senare.

Vi har utvecklat oss mycket under åren, men tro för den skull inte att vi är unika och bara har nöjda medarbetare. Vi har långt kvar dit. Även om vi har höga värden på medarbetarundersökningar så känns varje vår (när resultaten kommer) som en uppförsbacke med nya områden att lyfta. "Vi som gjort så mycket senaste tiden, är det där verkligen ett problem?" "Varför kan inte alla bara vara nöjda?" Det är tankar som finns hos oss varje år, det kan jag lova.

För att verkligen få till en "walking the talk attitude" så har vi satt in våra aktiviteter i en strukturerad årscykel. Vi utser ett kärnteam av kollegor och involverar samtliga våra medarbetare på olika sätt under året. Teamet driver våra arbetsplatsfrågor på enhetsmöten, konferenser och i vardagen. Många kreativa idéer kommer fram och en hel del har förverkligats. Både små och stora förändringar.

Att arbeta med arbetsplatsfrågor varje år på detta strukturerade sätt har gjort att vi på ett positivt sätt har skärpt till oss som arbetsgivare. Varje år finns det ett startskott och en avslutning. Det har blivit svårare att skjuta upp jobbigare frågor och samtal och vi har blivit bättre på att prata om misstag vi gjort eller problem som dyker upp. (för er på Navigio som läser detta så vet vi att vi ska förbättra detta ytterligare :-).

Med flera år att se tillbaka på, känner vi att vi blir en bättre arbetsplats för varje år som går!



Här kommer några exempel på lyckade aktiviteter

Under åren har vi sett många kreativa idéer för att utveckla Navigio till en ännu bättre arbetsplats. Vissa handlar om tydligare processer och förbättrade rutiner, andra om betydligt mjukare värden. De sistnämnda har inte alltid varit så lätta att jobba med.

Som några exempel på vad vi gjort inom ramen för Great Place to Work, så kan man nämna ny introduktionsprocess för nya medarbetare, byggandet vår interna och sedermera prisbelönta Navigio Academy, utformning av kompensations- och karriärmodell, "Book of benefits" som beskriver våra förmåner, auktorisering av alla våra tjänsteleveranser, best practice för våra olika kundprojekt, ny modell för nöjdkundindex etc.

Under de senare åren har en röd tråd varit vikten av gemenskap, ökad transparens och kommunikation. Mjuka värden som vi försökt strukturera upp och implementera. Det fungerar inte alltid så bra...

För att fånga dessa värden har vi fått tänka nytt. I vår kultur strukturerar vi gärna upp och betar av. Nu behöver vi istället jobba med "walk the talk" i vardagen. Leverera löftena, men också skapa miljöer som gör det möjligt. På senare tid har vi lagt mycket fokus på social samvaro. Med fyra kontor i tre olika länder har det alltid varit viktigt att träffas vilket vi gör under våra sex årliga konferenser. Nu lägger vi även mer tid på kravlös tid ihop. När vi förut la timmar på att gemensamt fila på en process eller förbättra en rutin, lägger vi nu ner mer tid på att tillsammans fira våra små och stora framgångar och svetsa samman vårt team. "Funky Sports" är på väg att bli en hit. Där tar våra medarbetare initiativ till gemensamma träningstillfällen med betoning på skoj. Det kan handla om en basketmatch i en närbelägen skola eller beachvolleyboll i inomhushall med sandstrand och palmer på plats.

Utöver våra konferenser ger "Navigios hälsoår" fler möjligheter till gemensamma aktiviteter i form av inspirationsföreläsningar, provträningar på olika träningsställen och gemensamma idrottsutmaningar.

Vi har märkt att kravlös tid ihop är otroligt kul och det skapar sammanhållning och stärker kulturen. Det är på väg att bli vår "next big thing", innan det är dags att förändra oss igen.

Vad är er "next big thing?"

 



Fredrik Hemviken är Managing Partner på Navigio. Navigio är ett av Nordens ledande konsultföretag inom "Human Capital Services" och levererar Executive Search, Leadership Services, Performance Management & Organisation Strategy till Nordens ledande företag. För mer information se navigio.se.

Liksom sina kollegor spenderar Fredrik Hemviken största delen av sin tid med att utveckla organisationer & humankapital för Navigio's kunder. Navigio är ett nordiskt konsultföretag i tillväxt. För drygt 10 år sedan omsatte bolaget 3 MSEK och resan till ca 80 MSEK 2015 har varit innehållsrik och väldigt spännande.

Vill du veta mer om Navigio? Klicka här



« Artiklar & Rapporter
© Great Place To Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC